Jdi na obsah Jdi na menu
 

3. 3. 2020

Doprava v Českých Budějovicích

Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoČeské Budějovice město, kde by chtěl žít každý... Začalo to dobře. Na soutoku Vltavy a Malše je založil Přemysl Otakar II. a velkoryse vyprojektoval rytíř Hirzo. Metropole se postupně rozrůstala, především na sever a jih. Doprava, nejen železniční, jen kvetla. V rovinaté oblasti pro to byly veškeré předpoklady. V současnosti jsou Budějovice po Praze v dopravní špičce nejhůře průjezdné město. Kam se na ně hrabe Brno. A bude hůř! Stačí jedna nehoda, prodloužený víkend, větší akce na Výstavišti, uzavírka nebo jen deštivý den a doprava nám tradičně stojí. Zamysleme se nad tím proč.

1. Slabí lídři bez vize
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoDoprava se po roce 1989 přestala plánovat. Budovaly se firmy a na veřejné akce a investice už nezbýval čas. Využívala se dopravní síť ze socialismu, což dlouho nevydrželo. Teď se nám to vrací. Absence nových mostů, obchvatů, velkoryse stavěných širokých ulic je toho důkazem. V plně zastavěném městě to nyní lze dohnat jen stěží. Neměli jsme a nemáme tu volební štěstí na osobnosti. Budějovicím tradičně vládli nevýrazní primátoři bez vize, kteří neviděli dále než k dalším volbám nebo do své kapsy. Obklopovali se průměrnými úředníky bez tahu na branku. Desítky let nemáme odvážného primátora, osobnost a patriota s osobním vztahem k městu, ale slabé straníky bez charisma, pocházející odjinud. Ani první krajské reprezentace to nezachránily. Populární v regionu, nevýrazní směrem ku Praze, k ministerstvům. Dálnice se nestavěla, neinvestovalo se do silnic, železnic, jižní Čechy nebyly prioritou. Královské město České Budějovice se postupně stalo svým významem jen provinčním městem za Táborem, bez obchvatu a rychlého spojení se světem. Ve všední dny přecpaným, o víkendu vylidněným městem se zavřenými obchody v centru. Tyto smutné kulisy návštěvník jižních Čech logicky vynechává a projíždí dále na Krumlov nebo Lipno. Vábení turistů na to naše náměstí, které nyní připomíná velké parkoviště, už dávno nefunguje.

2. Falešné čekání na dálnici
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoŘadu let jsme slýchávali z radnice oblíbené zaklínadlo, že dopravu ve městě vyřeší dálnice, která bude prý sloužit i jako obchvat města. Lež! Dálnice vyřeší tranzitní dopravu, a to především směrem sever-jih. Největší problém Budějovic, přesuny obyvatel bydlících na levém břehu Vltavy (kterých je většina) za prací na pravém břehu (a zpět) to vůbec neřeší. Naopak zkomplikuje! Město se stále rozrůstá. Dálnice za pár let povede městem, a nikoli, jak bylo původně navrhováno, dále od města přes Lišovský práh. Podobně rozšiřující se jihočeskou metropoli přeťala železnice s náspem a nádražím. Dnes město dělí Vltava, Malše a dráha na tři části, obtížně dopravně propojitelné. Dálnice udělá další zářez v rébusu dopravy ve městě pro budoucí generace a především nenahradí chybějící obchvat města! Tam, kde povede dálnice, měla být východní část městského okruhu.

3. Chybějící mosty
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoOd r. 1984 nebyl přes Vltavu ve městě postaven jediný širší most (lávku pro cyklisty nepočítám). Nový chybí jako sůl, rozmělnil by dopravní tok. Uvažovaný most v rámci tzv. severní spojky z kruháče u Globusu do Kněžských Dvorů je stále v nedohlednu. Tzv. jižní tangentu s mostem zamítli vlivní obyvatelé bydlící u nemocnice, potažmo starostka Litvínovic, takže nebude ani tam. Nevěřím ani zcela logickému mostu od Tesca do ul. U Trojice. Vždy bude nějaká malá část občanů proti, na kterou doplatí většina. Dobrým počinem by byl most z Papírenské ul. kolem Stecherova Mlýna, dokud si to tam celé opět nezastavíme. Chybou bylo, při nedávné výměně Dlouhého mostu, ho neudělat širší. Takové stavby se staví nejméně na 75 let. „Dlouhej“ nestačil provozu už po rekonstrukci.

4. Budějovický mor – semafory
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoDůležitým aspektem neprůjezdnosti města jsou křižovatky s novou světelnou signalizací. Budějovice mají na počet obyvatel nejvíce semaforů v ČR. A stále se objevují nové jak houby po dešti. Radnice řeší problémy v dopravě osazováním semaforů. Máme o deset více křižovatek se světelnou signalizací, než srovnatelný Hradec Králové. Tzv. „zelené vlny“ na sebe údajně navazují, ale v zaplněném městě to nefunguje. Světla kouskují, zdržují hlavní průjezdní tahy. Navíc jsou v provozu i v noci. Město má mnoho světelných křižovatek v nepřetržitém provozu! Větší Plzeň po 23 hodině ani jednu. Jistá zahradní architektka na radnici nám tu několik volebních období sázela semafory jako kytičky na své zahrádce, výsledek zažíváme denně na ulicích. Tu potřebovala semafory jedna továrna, tu bytový investor, tu prodejce nábytku, tu spediční firma pro své kamiony. A orgány konaly, v těchto případech vždy podezřele rychle a aktivně. Nalezneme i takové absurdity, kdy na jediné průjezdní čtyřproudé silnici se opakují semafory cca po 200 metrech (Na Dlouhé louce, U Sconta aj.). A nebo Dobrovodská ulice – vyústění tzv. Zanádražky, po 25 metrech další semafory, smutné budějcké kuriozity.
 
5. Chybně řešené jízdní pruhy
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoPostavíme-li se na libovolnou křižovatku v Budějovicích, zjistíme, že na každé druhé je něco špatně, co brání či zdržuje provoz. Překvapivě především na těch nově rekonstruovaných. Často tragické je řešení jízdních pruhů, které vůbec nereflektuje četnost vozidel v daných směrech a nejčastěji používané směry. Takže v jednom máme stojící auta v kolonách a vedlejší (nesmyslně např. jen pro odbočující) je často prázdný, a naopak. Na řadě míst by pomohlo pouhé přemalování šipek a změna dopravních značek. Prosadily se sporné preferenční pruhy pro autobusy. Výsledek je ten, že tam, kde dříve bývaly dva, i tři pokračující směry, nám zbyl jeden, to nestačí. Nešťastným řešením je přesun zastávky MHD u PVT před Dům služeb. Ucpalo se tímto novátorským řešením Dopravního podniku celé Senovážné náměstí. I chodník, kde díky přeplněné zastávce ve špičce ani neprojdete. Podobně zoufalé řešení zastávek a jízdních průhů je před nádražím včetně nové křižovatky, jak jinak, se semafory. Jeden poloprázdný autobus tak s přednostním právem zastaví čtyřproudou komunikaci na zcela zbytečné nové křižovatce. K čemu je tedy světelná křižovatka do Průmyslové, nestavěla se právě k vůli MHD? Nejdříve město vyhání a pokutuje řidiče v Průmyslové ulici, kam přesune autobusy. Nyní je vratilo do Žižkovy ul., příště je zřejmě vrátí zpět do Lannovky a bludný kruh řešení dopravy u nádraží se uzavře. U své linky MHD pamatuji u nádraží už páté místo, kde se nastupuje...
 
6. Zanádražní omyl
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoBývalé vedení města se vysílilo tzv. zanádražní komunikací. Deset let žvanění a politických plků. Výsledkem je úzká, klikatá, různě široká cestička, plná semaforů, kde permanentně stojíte, neb jsou nastaveny nesmyslně dlouhé intervaly. Dost Budějčáků se jí instinktivně vyhýbá a jezdí původními trasami, které zůstaly rychlejší. Téměř jediné, co se tu od revoluce povedlo, paradoxně ještě po socialistickém projektu, je spojnice Nádražní a Mánesovy. Až na ty kanály přesně v místech kol aut (i cyklistů). To je ostatně budějcké specifikum, trvale propadlá víka od kanalizace. Místní je už znají, návštěvník města si vyrazí zuby nebo prorazí pneumatiku...
 
7. Zbytečné kruháče
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoI České Budějovice se připojily k trendu kruhových objezdů. Některé se povedly, většina nikoliv. Realizovaly se i minikruhové objezdy na tranzitních výpadovkách. Tento masochismus vidíme například na Borku. Dva kruhové objezdy cca po 100 metrech, větší absurdnost svět neviděl. Prý to nešlo jinak, nám tehdy tvrdila ona architektka, mající ve městě na starosti dopravu. Nebo ten designově vyladěný kruháč na výpadovce na jih. Lítvínovičtí díky jeho malému průměru stejně nemají moc šancí se napojit a ranní kolony končí často až u Homol. V Českém Krumlově to pochopili, že na dopravně vytížené páteřní komunikace kruhové objezdy malého průměru nepatří. Provizorní kruháč u Porákova mostu odstranili, vyladili jízdní pruhy, intervaly světel a tradiční kolony se v dolní části města zkrátily...
 
8. Klimbající Jihočech za volantem
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoTragickou průjezdnost města zhoršují i sami řidiči, dle registračních značek paradoxně nejčastěji místní. Než se na zelenou rozjedou postupně tři, čtyři jihočeská auta, projedete v Praze křižovatkou tucet vozů!  Naopak, v blokování křižovatek jsme mistři. Ač je výjezd z křižovatky nemožný, přesto tam nejeden inteligent najede. Zablokuje tak průjezdnost dalším, kteří by po změně světel, z dalších směrů, projet mohli. Prstovou gestikulaci po italsku a troubení tu pak máme na denním pořádku. Inu jižní Čechy pohodové...
 
9. Radniční klacky pod kolama
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoSpecialitkou radnice, takovým pikantním budějckým kořením, jsou parmanentní změny v jednosměrkách, příkazových a zákazových značkách. Nekonečný příběh. Tam, kde šlo přeplněné ulice a kolony objet, došlo ke změně a již nelze. Nesmyslný labyrint jednosměrek vede k tomu, že tam, kde vjedete do bludiště, nakonec i vyjedete. Smysl této politiky mi uniká. Místní se s tím již smířili, ale něšťastní turisté, kteří se z některých pastí dostanou jen s pokutou od městské či státní policie. Ti číhají „za bukem“ a místo toho, aby na zákazy jdoucí proti logice dopravy upozorňovali či přispívali k jejich změnám, jen nekompromisně inkasují. Např. v Nádražní ulici, kde nejeden návštěvník jihočeské metropole skončí v pasti u obchodního centra Mercury a odbočí k nádraží.
 
10. Budoucnost
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinkoVše se bude i nadále kouskovat, zúžovat. Jistě přibudou další vyhrazené pruhy pro MHD, často paradoxně na úkor cyklistů. Budou přibývat pro kola aut i kolařů nebezpečně vysoké a zbytečně široké ostrůvky pro chodce. Tyto místa sice vedou k bezpečnějšímu přejití vozovky chodci, ale ohrožují cyklisty. Vedle sebe do zúženého prostoru mezi původní neměnný chodník a nový ostrůvek se nevejde širší auto a cyklista, to nese zpomalení i nebezpečné situace. Vznikající spojnice (sídliště Vltavaul. Milady Horákové) místo navazujících dvou pruhů v každém směru, jen jeden. Navazující obchvatová komunikace z ul. M. Horákové na Litvínovice taky asi nebude. A tak bychom mohli pokračovat...
 
Přestávám věřit v obrat k lepšímu. Výstavba nových parkovacích domů za symbolické parkovné je v nedohlednu. Semafory stále přibývají. Zástavba na místech, kde by mohly vést obchvaty, houstne. Špatně namalované jízdní pruhy a navržené kruháče nikdo neřeší. Rozmístňují se nesmyslné retardéry jako například v Lipenské ulici u Palačáku nebo instalují další zákazové a příkazové značky. Řada z nich je tak těsně za sebou, že je nemáte šanci registrovat ani při chůzi. A někteří členové vedení města se nám stále rochní v nesmyslech jako je zábradlí na Zátkově nábřeží nebo parkování při adventních trzích. Tak snad po přístích volbách přátelé...
 
Jan Schinko jr., fotograf
(fotografie jsou ilustrační a nemusí se vztahovat k myšlenkám v článku)
 
Doprava v Českých Budějovicích | FotoSchinko