Rozhovor
ROZHOVOR PRO PORTÁL eStránky.cz – Vltava Labe Media
S fotografem Honzou Schinkem jsme si povídali o jeho práci, která kromě hlavní činnosti fotografování, přináší i další přidružené aktivity. Fotograf musí být také dobrým obchodníkem a marketérem!
► Honzo, jak dlouho se věnujete fotografování?
Začal jsem si fotit jen tak pro radost, tuším, v létě roku 2006. Krajinu v jižních Čechách pro kamarádku žijící v USA.
► Kromě toho, že musíte být nejen skvělým fotografem, musíte být při podnikání i dobrým marketérem, je to tak? Děláte si všechno sám?
Ano, je to tak. Nestačí mít vizuálně hezké fotky, to dneska dokáže díky digitální technice a úpravám téměř každý. Je velká konkurence. Nejdůležitější je umět práci prodat. Budovat postupně své jméno. Je to běh na dlouhou trať. V reklamě jsem se naštěstí pohyboval už dříve, takže marketing si dělám sám, baví mě to.
► Co vše se vám v marketingovém mixu osvědčilo? A od čeho jste naopak ustoupil?
Marketing směřuji především na svatby, na ně potřebujete oslovovat nové zákazniky. Mám kladný vztah k tisku, k polygrafii, ale bohužel se jakákoliv letáková produkce, nebo inzeráty v tisku míjely účinkem. Nyní jednoznačně preferuji on-line média. Lidé dnes vše hledají na webu. Kvalitní a obsáhlé stránky jsou základ. V tomto je služba Estránek skvělá. Navíc lidem i rozšíří znalosti o internetu, člověk se něco naučí.
► Jak získáváte své zákazníky? Dá se popsat jednotlivé kanály, kudy přicházejí?
Co se týče svateb, část je na doporučení dřívějších zákazníků, část přichází i díky reklamě. Zákazníci přicházejí z webových stránek, část z nich i ze sociálních sítí. Musíte být vidět, být nahoře ve vyhledávačích, přispívat na sociální sítě, budovat si pozitivní image, je to stálá systematická práce. Jsou to ale jen podpůrné věci. Nakonec rozhoduje vaše jméno a poměr cena/výkon. Nestačí danou věc jen dobře nafotit, musíte ji také rychle zpracovat, odevzdat. Práce fotografa s sebou kromě focení nese i další navazující zkušenosti, znalosti a dovednosti.
► Investujete i do placené reklamy?
Občas ano, některá se mi vrátila, některá ne. Každý si svoji cestu musí najít, každý oslovuje jinou cílovou skupinu. Není univerzální recept. Snad kromě trpělivosti a pracovitosti i drzejší tah na branku. Taková je dnes doba.
► Co především fotíte? Dělají se ještě tradiční rodinné fotografie?
Fotím svatby nebo třeba eventové akce pro agenturu. Tradiční rodinné fotky fotografové dělají stále, ale kvůli mobilům možná méně než v minulosti. U momentek rozhodně, ty si každý dnes nafotí sám. Pokud si zákazníci najímají fotografa, tak na důležitější focení. Firmy přímo na konkrétní projekty.
► Na sociálních sítích se často objevují nejen profi rodinné a těhotenské fotky nebo fotky snoubenců, čím dál častěji vidíme i fotky z rodinných oslav. Čím to, že o ně v poslední době roste zájem?
Lidé rádi prezentují přátelům jak žijí, jak se baví, především mladší generace. Já třeba těhotenské fotografie nefotím, zaměřuji se především na reportážní fotografii. Ono jde každému něco jiného. I ten, kdo se nazývá univerzálním fotografem, má oblasti, které umí lépe. Značka FotoSchinko těží se svých zkušeností a specializuje se na svatby a reportáže na míru pro své klienty.
► Co byste poradil začínajícím fotografům a fotografkám?
Fotit, fotit a fotit. Člověk se musí časem tzv. „vyfotit“, dovednosti si zcela zautomatizovat. Dále je třeba rozvíjet přizpůsobivost zákazníkům, komunikaci, postprodukční znalosti a dovednosti. Je to celé spektrum věcí, na kterých je třeba stále pracovat a bez kterých se dnes dobrý fotograf neobejde.

za vydavatelství Vltava Labe Media
kladla Vendula Pospiechová
(Zdroj: Estranky.cz a vlmedia.cz)